marketing treści
12 grudnia 2022Email marketing
14 grudnia 2022User Experience
Czym jest ów tajemniczy termin – User Experience ?
To nic innego jak doświadczenia użytkownika w kontakcie z twoją stroną internetową.
Jednym z kluczowych czynników które mają wpływ na tzw. „user experiance” to wydajność strony internetowej , wydajność strony www – to tak naprawdę to – jak szybko witryna ładuje się w przeglądarce internetowej osoby która ją otwiera.
Wydajność strony www jest tak naprawdę pierwszą oceną Twojej witryny przez użytkownika ponieważ jest pierwszym elementem który zauważa jeszcze zanim załaduje się zawartość strony internetowej na ekranie – to jest ten okres od chwili kliknięcia linka prowadzącego do twojej strony internetowej do chwili tzw. jej pełnego wyrenderowania na ekranie.
Jeśli strona internetowa wczytuje się szybko, odwiedzający może szybciej rozpocząć z nią interakcję, ma to wpływ na tzw. user experience czyli odczucia użytkownika w kontakcie z witryną, to są dane które analizuje Google i cząstkowo przekłada potem na pozycje twojej strony www w swoim rankingu.
Szybko oraz prawidłowo działająca strona internetowa pomaga komunikować się z klientami jak również budować wizerunek Twojej marki, co ostatecznie przynosi korzyści twojemu biznesowi, bardzo wymierne korzyści w postaci wysoko stargetowanego ruchu który dostarcza ci wyszukiwarka internetowa.
W tym artykule omówimy znaczenie wydajności strony internetowej, czynniki czynniki które na nią wpływają. Wyjaśnimy także, jak analizować wydajność strony internetowej.
Doświadczenie użytkownika (tzw. user experiance)
Użytkownicy oczekują, że strony internetowe będą dostarczać to, czego oni oczekują, tak szybko jak to tylko możliwe. Według Google-a ponad połowa wszystkich odwiedzających opuszcza strony internetowe, które ładują się dłużej niż trzy sekundy – prawda że brzmi to strasznie ?.
Im dłużej trwa ładowanie stron internetowych, tym bardziej prawdopodobne jest że osoba która czeka na wyrenderowanie zawartości strony www ją opuści niż zaczeka aż ten proces się zakończy.
Innymi słowy, wolne strony internetowe wystawiają na próbę cierpliwość odwiedzających i powodują nieprzyjemne wrażenia użytkownika a coś co jest nieprzyjemne dla użytkownika jest niestety negatywnie oceniane przez Google co ma realne przełożenie na wyniki jakie osiąga twoja witryna w postaci ruchu organicznego z Google.
Zupełnie odwrotną sytuacją jest to gdy witryna otwiera się bardzo szybko i odwiedzający mogą niemal od razu wejść z nią w interakcje, ma to także realne przełożenie na ocenę twojej strony www przez Google co cząstkowo w pewnym okresie czasu przekłada się na wzrost widoczności twojej strony www w jej rankingu.
Visitor retension (użytkownicy powracający)
Badania pokazują że ok 80% odwiedzających nie odwiedza ponownie strony internetowej gdy miało z nią wcześniej problemy np. strona zbyt wolno się wczytywała lub były na niej problemy innego typu zw. np. z czytelnością. Sposobem na zmianę tego stanu rzeczy który w miarę szybko można zastosować jest poprawa wydajności witryny.
Dobrze zaprojektowana i wykonana strona internetowa ładuje się szybko, zapewniając odwiedzającym przyjemne wrażenia z jej użytkowania. Tacy goście są bardziej skłonni do powrotu, co poprawia retencję a to jest kolejny z czynników który Google bierze pod uwagę przy ocenie stron internetowych i ustalaniu swojego rankingu
Konwersje /sprzedaż
Różne badania pokazują iż każda poprawa czasu ładowania strony o jedną sekundę zwiększa konwersję o 2%. Jeśli odwiedzający Twoją witrynę przebywa na niej dłużej, jest bardziej prawdopodobne, że dokona konwersji – czym jest konwersja ?
Konwersja to może być np. sprzedaż w sklepie internetowym lub wysłanie zapytaia przez formularz kontaktowy, może to być równie dobrze zapisanie się do newslettera, generalnie wykonanie jakiejś „akcji” która ma dla ciebie jako właściciela strony internetowej znaczenie bo ma jakieś przełożenie na zyski twojego biznesu.
Wizerunek marki
Efektywnosć twoich działań w internecie pomaga w budowaniu wizerunku marki, prawidłowo funkcjonująca strona internetowa, przyczyni się do lepszego odbioru w oczach odwiedzających, ma wpływ na reputację twojej marki. Fakty są takie że osoba która odwiedza stronę internetową ktora np. wczytuje się 10-15 sekund lub dłużej – zakładając że dotrwa do pełnego jej wyrenderowania może nabrać wyobrażenia że twoja firma jest niewiarygodna, mało wydolna finansowo a więc potencjalnie niegodna zaufania jeśli nie jest w stanie zadbać o to żeby jej własna strona internetowa (wirtualne biuro) nie było w stanie obsłużyć dostatecznie szybko ruchu „jaką mogę mieć pewnosć” że firma ta zadba prawidłowo o moje potrzeby, o moje zlecenie itp, takie może być domniemanie. Odpowiedz sobie na pytanie co byś sobie pomyślał gdybyś dostając wizytówkę na spotkaniu od firmy X odwiedził kiedyś biuro tej firmy i na miejscu okazałoby się że parking to błotnisty plac przez który musisz się po kolana w błocie przedzierać do drzwi wejściowych a sam budynek to ruina do której strach wejść ?
No właśnie …
Te same uczucia towarzyszą osobom, potencjalnym klientom którzy odwiedzają taką stronę internetową, to buduje/ a w takich przypadkach podkopuje wizerunek twojej marki.
Musisz sobie świadomość że konkurencja dziś jest bardzo zaciekła i takie detale mają znaczenie.
Mobile friendly
To tzw. doświadczenia użytkowników urządzeń mobilnych, popularnych smartfonów.
Czy tego chcemy czy nie ,jak byśmy nie oceniali „dobrodziejstw” ery cyfrowej, ery miniaturyzacji, urządzenia mobilne dominują rynek, obecnie już grubo powyżej 60% całego ruchu internetowego stanowią małe ekrany, niestety ale tak jest, niestety dlatego że tacy użytkownicy są dość specyficzni.
- są mało skoncentrowani na treści ,łatwo ich rozproszyć bo z reguły są w biegu w przerwie na lunch, w przerwie od czegokolwiek istotnego co wykonują na co dzień
- niektórzy miewają coraz większe problemy z czytaniem dłuższych materiałów tekstowych ze zrozumieniem (pokolenie obrazkowe)
Jakie ma to implikacje ?
Ma to takie implikacje że znacznie mniej trzeba aby takiego użytkownika/potencjalnego klienta stracić niż osobę która przegląda internet na laptopie, na komputerze stacjonarnym z dużym ekranem.
Ma to ogromny wpływ na twój biznes ponieważ każda reklama kosztuje, a już reklama w Google jest wyjątkowo drogą jej formą ,mówię tu zarówno o google ads jak i pozycjonowaniu organicznym, dlatego ciebie nie stać na to aby tracić takich klientów.
Załóżmy hipotetycznie że wydajesz na reklamę swojego biznesu w internecie 1000 zł miesięcznie zakładając optymistycznie że kampanie prowadzisz samodzielnie a nie przez agencje SEO/SEM, rocznie wydajesz 12 tysięcy zł na próby pozyskiwania klientów przez Internet za pośrednictwem swojej strony internetowej.
Odpowiedz sobie na pytanie czy stać cię na oszczędności na budowie strony internetowej rzędu 500-1000- czy nawet 2000 zł zlecając budowę strony www amatorowi „bo było tanio” …..
Czym są pozorne oszczędności rzędu 2 tysięcy zł (jednorazowo) na budowie strony internetowej w kontekście wydatków na reklamę i o zgrozo utratą potencjalnych zysków osób które wejdą na twoją stronę i zobaczą że wersja mobilna się rozjeżdża – użytkownik mobilny to osoba która jest mało skoncentrowana która błyskawicznie klika strzałkę w tył gdy cokolwiek jej nie pasuje, nie będzie miała żadnych skrupułów żeby zamknąć twoją stronę internetową pod byle pretekstem.
Twoim zdaniem warto jest zaoszczędzić na budowie strony w kontekście tego co napisałem ?
Badania pokazują że udział urządzeń mobilnych w całości ruchu internetowego bardzo dynamicznie rośnie z każdym rokiem, urządzenia takie jak laptopy czy komputery stacjonarne to coś co niedługo będzie wykorzystywane jedynie w pracy na etacie w biurach dlatego strona „mobile friendly” to jest dziś absolutnie must have, nie liczą się żadne wodotryski, efekty specjalne, liczy się to aby twoja strona internetowa była poprawnie i bardzo szybko otwierana na małych ekranach aby w sposób czytelny przedstawić twoją ofertę, nie zachwycać designem który może się posypać w trakcie renderowania – ale poprawnie i błyskawicznie pokazać to czego oczekuje osoba odwiedzająca twoją stronę internetową.
Budowa strony internetowej która jest przyjazna urządzeniom mobilnym to nie tylko dostosowanie układu strony do użytku mobilnego. Musisz także wziąć pod uwagę, jak szybko urządzenia mobilne ładują Twoją stronę www, jest to czynnik absolutnie kluczowy ponieważ w przypadku urządzeń mobilnych jest tak że prędkość transmisji internetowej drastycznie spada wraz ze słabnącym sygnałem sieci komórkowej, jeśli więc twoja strona mobilna będzie przeładowana niezoptymalizowanymi zdjęciami, taki użytkownik prędzej kliknie „cofnij” niż doczeka aż twoja strona mu się w pełni załaduje na ekranie.
User Experience jest absolutnie kluczowy w przypadku tak mało skoncentrowanej grupy jak użytkownicy „mobilni”
SEO
SEO to nic innego jak search engine optimization czyli optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe innymi słowy – pozycjonowanie w Google, tak Google ponieważ inne wyszukiwarki internetowe to niestety jest już dziś margines, Google zdominowało ten rynek.
Wydajność ,szybkość działania twojej strony www wpływa w ogromnym stopniu na efektywność działań SEO, ponieważ szybkość ładowania jest czynnikiem rankingowym Google. Jeśli Twoja strona www ładuje się szybko, może uzyskać wyższą pozycję w Google.
Jeśli masz zbyt wolną witrynę, odwiedzający mogą ją szybko opuścić. Zwiększa to tzw. współczynnik odrzuceń i pośrednio wpływając na ranking Twojej strony internetowej w Google
Waga strony – to też „User Experience”
Znana również pod pojęciem – rozmiar strony, odnosi się do całkowitej objętości twojej strony www, w tym jej skryptów, obrazów i filmów.
Przeglądarki internetowe muszą pobrać wszystkie te pliki, aby poprawnie wyświetlić stronę internetową na ekranie użytkownika.
Ciężka witryna zawiera wiele dużych plików, których pobieranie trwa przez to dłużej – ty już wiesz jak długo wczytująca się strona internetowa wpływa na ocenę zarówno przez osoby je otwierające jak i algorytm wyszukiwarki Google.
Istnieją różne sposoby na zmniejszenie wagi witryny:
Minifikuj pliki kodu. Usuń niestandardowe czcionki /wyłącz wczytywanie ich zdalnie z serwera gdziś w internecie np. Google Fonts wczytywane z serwerów Google-a.
Ogranicz reklamy w tym – unikaj wszelakich wyskakujących okienek – ludzie tego nienawidzą, ma to takzę wpływ na opoźnienia w ładowaniu witryny szczególnie na urządzeniach mobilnych.
Optymalizuj zdjęcia które dodajesz na stronę, pamiętaj aby obrabiać je w jakimś programie graficznym, na stronę internetową nie trzeba ładować zdjęć w jakości jaka wychodz wprost z aparatu, takie zdjęcia zajmować potrafią po kilkanaście MB, to zdecydowanie za dużo jak na stronę internetową, powinieneś się trzymać zasady że zdjęcia do internetu ,na stronę internetową nie powinny przekraczać 1MB objętości.
Istnieją techniki kompresji obrazów, wykorzystaj je.
Buforowanie przeglądarki – to także „User Experience”
Po otwarciu strony internetowej przeglądarki internetowe tymczasowo przechowują jej dane jako tzw. pamięć podręczną. Pamięć podręczna strony www zawiera pliki służące do wyświetlania strony, takie jak kod HTML i obrazy.
Głównym celem buforowania strony internetowej jest przyspieszenie ładowania przy kolejnych wizytach tego samego użytkownika. Ponieważ przeglądarki internetowe przechowują pamięć podręczną lokalnie, nie muszą ponownie pobierać zasobów witryny z serwerów co znacznie przyśpiesza wczytywanie strony www w urządzeniu klienta.
Dlatego warto korzystać z tego typu rozwiązań, w popularnych skryptach CMS typu WordPress są do tego wyspecjalizowane tzw. pluginy typu W3total Cache, czy Lite Speed, czasami firmy hostingowe oferują ultraszybkie rozwiązania buforujące bezpośrednio na serwerze o nazwie MEMCACHED/REDIS – które znacząco zwiększają prędkość wczytywania strony w urządzeniach klienckich.
Kompresja plików
Przesyłanie mniejszych plików strony www jest szybsze, ponieważ wymagają one mniejszej przepustowości łącza. Dlatego kompresja zbyt dużych plików pomaga poprawić szybkość wczytywania strony www.
Kompresja pozwala serwerom zmniejszyć pliki witryny przed wysłaniem ich do przeglądarek internetowych na urządzeniach klienckich. Skompresowane pliki mogą być nawet o 80% mniejsze niż pliki nie skompresowane, dzięki czemu przeglądarki internetowe ładują je szybciej.
Blokowanie renderowania CSS i JavaScript
Za każdym razem, gdy przeglądarka internetowa wczytuje stronę internetową, nadaje priorytet dla CSS i JavaScript i wstrzymuje analizowanie HTML. Kody te załadują się przed podstawowymi elementami, przez co witryna będzie wczytywać się ciut wolniej
Kod blokujący renderowanie może zostać wczytany odrobinę później niż treści co poprawi tzw. user experience bo użytkownik zobaczy treści szybciej zamiast pustego ekranu czekając na jego wyrenderowanie , dlatego programiści zwykle opóźniają ładowanie lub eliminują niepotrzebny kod CSS i JavaScript.
Hosting strony internetowej – ma także wpływ na User Experience
Wybór odpowiedniego dostawcy usług hostingowych ma absolutnie kluczowy wpływ dla wydajności Twojej witryny.
W przypadku zakupu usługi tj. hosting nie możesz kierować się tymi samymi kryteriami co przy zakupie pralki Bosch gdzie niezależnie od miejsca zakupu ten model będzie miał dokładnie te same cechy. W przypadku usługi tj hosting jest inaczej, to bardzo wyrafinowana złożona techniczne usługa która ma fundamentalny wpływ na wydajność twojej strony internetowej.
Najtańsze hostingi to z reguły powolne wczytywanie strony, częste przestoje w działaniu, problemy techniczne różnego typu. To wszystko wpłynie dramatycznie na ocenę twojej strony internetowej zarówno przez użytkownika jak i wyszukiwarkę Google – hosting to coś na czym naprawdę nie warto oszczędzać. Warto kierować się poniższymi parametrami przy doborze hostingu
- Czy hosting posadowiony jest na dyskach SSD czy tradycyjnych dyskach magnetycznych
- Czy hosting oferuje bezpłatne certyfikaty SSL Let’s Encrypt
- Czy hosting internetowy oferuje funkcjonalność REDIS/MEMCACHED – ma to ogromny wpływ na szybkość wczytywania strony internetowej
- Jaką przestrzeń dyskową oferuje ci hosting
- Czy hosting posiada wysokie limity bezpieczeństwa – są hostingi na których po niewielkim już przekroczeniu tzw. progu bezpieczeństwa strona zaczyna wyświetlać błąd – unikaj takich hostingów, nie ma nic gorszego niż błąd pojawiający się na ekranie użytkownika zamiast wyrenderowanej strony – google też to widzi
- Jak dużą pamięć RAM oferuje ci hosting, ma to ogromne znaczenie w przypadku nieco bardziej rozbudowanych serwisów internetowych
- Unikaj tzw. hostingów SEO ponieważ są one dedykowane branży SEO mogą mieć negatywny wpływ na wydajność twojej strony internetowej
- W miarę możliwości wybieraj przynajmniej rozwiązania typu VPS ,czyli serwery wirtualne gdzie masz gwarancję zasobów czyli że żaden inny użytkownik serwera nie „zje” zasobów co spowoduje spowolnienie lub wyłączenie innych stron internetowych na danym serwerze, serwer VPS daje ci gwarancję nienaruaszlności zasobów za które płacisz.
- Jeśli uruchamiasz stronę internetową która poprzez reklamę szybko uzyska bardzo duży wolumen ruchu – posadź ją na dedykowanym bardzo szybkim serwerze gdzie wszystkie zasoby będziesz miał dla siebie ponieważ rozwiązania typu „shared hosting” czy „VPS” mogą nie udźwignąć lawiny ruchu przez co będziesz tracił podwójnie – raz na koszcie reklamy która ten ruch doprowadza do Twojej strony internetowej, dwa na utracie potencjalnych zysków – nie warto oszczędzać na serwerze dedykowanym w takim przypadku bo jego koszt będzie znikomy w skali potencjalnych korzyści
Czym analizować szybkość działania strony www ?
Jednym z najlepszych narzędzi do tego jest to Page Speed Insight
Pamiętaj aby tworząc stronę internetową a potem treści na nią kierować się podstawowym założeniem „User Experience” – twój czytelnik ma być łatwo nawigowany po stronie, ma odnajdywać na niej informacje których szuka, bez tego nie masz co liczyć na ruch z wyszukiwarki Google ponieważ Google mierzy stopień zaangażowania użytkowników na naszej stronie i nie da nam ruchu jeśli będziemy mieli wysoki współczynnik odrzuceń co jest po prostu zamknięciem naszej strony tuż po jej otwarciu.
Jeśli jesteś zainteresowany darmową reklamą swojego biznesu w internecie, możesz zasubskrybować nasz newsletter, aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach tego typu na naszym blogu.
Jeżeli stoisz obecnie przed wyborem czy to firmy budującej strony internetowe, czy firmy w której musisz kupić hosting a masz mętlik w głowie – skorzystaj z poniższego formularza kontaktowego, działamy w tej branży od blisko dwóch dekad, znamy ją na wskroś, możemy pomóc, możemy zbudować ci szybko działającą stronę, zapewnić bardzo szybki hosting który obsłuży dowolny ruch – rozmowa nic nie kosztuje.