To niezwykle często zadawane pytanie zarówno w wyszukiwarce Google jak i telefonicznie czy mailowo w kontaktach bezpośrednich z klientami którzy szukają wykonawcy strony internetowej i jednocześnie kogoś kto byłby w stanie poprowadzić im także kampanię reklamową w Google.
Pytanie to jest tak często zadawane dlatego że w zasadzie to niewiele jest alternatyw dla ruchu z Google jeśli bierzemy pod uwagę wartościowy wysoko stargetowany ruch internetowy Google wiedzie prym stąd tak duże nim zainteresowanie.
Z tego artykułu dowiesz się z jakimi kosztami reklamy w Google musisz się liczyć i jakie są formy reklamy za pośrednictwem Google bo jest ich kilka.
Google to jedna z niewielu wyszukiwarek którym się mówiąc potocznie udało, pierwsze dziś jest Google potem długo, bardzo długo nic i są wyszukiwarki tj Yahoo, BING i inne pomniejsze nie warte zachodu. Google zdominowało rynek jeśli chodzi o wyszukiwarki ponieważ prezentuje najbardziej precyzyjne wyniki, ma minimalistyczny styl nie rozpraszający reklamami wylewającymi się zewsząd.
Warto reklamować się w Google ponieważ to Google generuje zdecydowaną większość ruchu na stronach internetowych, jeśli naturalnie mówimy o wysoko startegowanym ruchu.
Jest to ruch osób które aktywnie poszukują konkretnych usług lub produktów, nie są to przypadkowe osoby tj. np. na Facebooku które przepalając mówiąc kolokwialnie czas pracodawcy lub własny z nudów przeglądają różne treści, takie osoby są mało zmotywowane do spontanicznych działań zakupowych bo nie są w tzw. trybie kupowania, tymczasem użytkownicy wyszukiwarki Google są bardzo zdeterminowani do tego aby jak najszybciej znaleźć wykonawcę usługi której potrzebują lub dostawcę produktu który chcą tu i teraz kupić. To się nazywa wysoko startegowanym ruchem.
To dlatego wszyscy chcą mieć swoje biznesy reklamowane w Google niestety z biegiem lat konkurencja tak urosła że jest to coraz trudniejszym i coraz droższym zadaniem w realizacji.
Masz kilka opcji do wyboru:
Tak naprawde nie ma darmowej reklamy bo nawet gdybyś chciał się tym zająć samodzielnie to na każdą formę reklamy musisz poświęcić swój czas. W przypadku Google Ads jest nie inaczej dodatkowo dochodzi też koszt za tzw. klik czyli wejście na twoją stronę potencjalnego klienta który szukał w google usług takich jak twoje w twoim regionie.
Zaletą tej formy reklamy jest niewątpliwie to że działa ona natychmiast, płacisz i masz od razu ekspozycję na potencjalnych klientów którzy aktywnie poszukują w Google konkretnych usług lub produktów.
Gdzie sprawdzi się reklama w Google ads ?
Z jakimi kosztami miesięcznymi musisz się liczyć w przypadku tego rodzaju kampanii reklamowej ?
Wszystko w google ads bazuje na nieustannej licytacji, algorytm google analizuje w czasie rzeczywistym popularność konkretnych zapytań czyli ile osób w danym odcinku czasu wpisuje konkretne zapytania w google i na tej podstawie ustala ceny za tzw. kliknięcie, Google ads to reklama rotacyjna, im wyższą ustawisz cenę za kliknięcie tym częściej pojawisz się na górze lub na dole 1 strony wyników wyszukiwania ale nie płacisz za wyświetlenia, wyświetlenia twojej reklamy jedynie zwiększają szansę na kliknięcie. Nie zawsze jednak warto przepłacać za to żeby możliwie najczęściej pojawiać się w wynikach google ads ponieważ koszt za kliknięcie może wtedy być irracjonalnie wysoki a podobny efekt dobowo w ramach przeznaczonego budżetu możesz osiągnąć stosując nieco niższe stawki za kliknięcie i rzadsze pojawianie się w wynikach google ads.
Niewątpliwą zaletą Google Ads jest to że możesz ustalać budżet wielopoziomowo, możesz ustalić budżet dobowy na konkretną kampanię, możesz ustawić limit CPC (za kliknięcie) na pojedynczym nawet słowie kluczowym więc masz pełen zestaw narzędzi do kontroli budżetu swojej kampanii w Google.
O tym ile kosztuje reklama w internecie ogólnie zawsze decydują ludzie ponieważ to ludzie nakręcają zainteresowanie a więc tam gdzie duże zainteresowanie tam cena rośnie.
Tak więc to ile kosztuje google ads, reklama w tym medium to wypadkowa powyższych czynników mogą to być kwoty różne, dane słowo kluczowe o konkretnej porze dnia w konkretnym regionie Polski czy nawet dzielnicy miasta może kosztować 20 groszy za kliknięcie po czym równie dobrze o innej porze dnia może kosztowac 1 zł za kliknięcie, wszystko jest uzależnione od tego jak duża jest konkurencja czyli od tego
To wszystko zakładając że kampanię reklamową w Google chciałbyś poprowadzić samodzielnie. Google ads pomimo tego że na pierwszy rzut oka z kreatora w który jest wypoważone wygląda dość prosto, niejeden już przepalił dziesiątki czy setki tysięcy zł na źle zoptymalizowanej kampanii, źle dobranch słowach kluczowych, stawkach, oraz mnóstwie innych parametrów które są do ustawienia w kampanii Google Ads.
Dlatego istnieją agencje interaktywne które zajmują się prowadzeniem tego typu kampanii, Google Ads to bardzo złożona konstrukcja, setki wzajemnie oddziałujących na siebie parametrów, laikowi może się wydawać że wystarczy przejść konfiguracje z kreatorem i klienci będą walić drzwiami i oknami, niestety to tak nie działa. Trzeba poswięcić sporo czasu i także przpalić sporo pieniędzy aby się tego nauczyć. Rozwiązaniem tego problemu jest zatrudnienie agencji interaktywnej której zadaniem jest to aby w ramach budżetu który chcesz miesięcznie przeznaczyć na Google Ads uzyskać jak największy jak najbardziej wartościowyc ruch z Google.
Częstym błędem osób początkujących jest porywanie się w tej formie reklamy na najgrubsze hasła które niestety o zgrozo najczęściej są najgorszym wyborem co najmniej z kilku powodów
Koszt reklamy w google przy założeniu że chcesz tę kampanię prowadzić samodzielnie to tak naprawdę wydatek od ZERA – w nieskończonosć, dlaczego tak ?
Dlatego że nie ma tam wymogu deklaracji konkretnej kwoty wydatkowanej w ciągu miesiąca, natomiast musisz mieć świadomość tego że im więcej zainwestujesz tym większy ruch uzyskasz, minimalnymi racjonalnymi nakładami na reklamę w Google ads w skali miesiąca są kwoty od ok 1000 – 3000 zł co miesiąc.
Gdybyś miał doliczyć do tego koszt usługi agencji która zadba o to żeby powyższa kwota była możliwie najlepiej wydana czyli abyś uzyskał możliwie najwięcej w ramach budżetu miesięcznego musiałbyś się liczyć z dodatkowym wydatkiem na poziomie od 20-40% kosztu jaki zamierzasz przeznaczyć na tzw. kliki czyli zakładając że chciałbyś wydać na tzw kliki 1000 zł miesięcznie to koszt agencji będzie oscylował w granicach 200-400 zł miesięcznie jako opłata dodatkowa. Przy czym są to stawki na dziś, wsystko się dynamicznie zmienia.
To kolejna forma reklamy polecana szczególnie firmom działającym wyłącznie lokalnie, polega to na utworzeniu tzw wizytówki w miejscach firmowych Google ,robi się to po to aby twoja firma pojawiała się w tzw mapach gdy klient np. złoży zapytanie typu hudraulik poznań aby twoja wizytówka pojawiła się wśród innych i to możliwie najwyżej, mapy na ogół prezentowane są w górnej części wyników organicznych i są dobrze wyeksponowane, przykuwają oko dlatego warto zawalczyć o to aby tam się znaleźć jeśli prowadzisz firmę lokalnie.
Oczywiście to na jakiej pozycji w tych mapach pojawi się twoja wizytówka jest uzależniona od paru czynników m.in. od
Wizytówkę w mapach Google mogą mieć firmy które posiadają fizyczne biuro/siedzibę firmy w danym mieście, ponieważ Google weryfikuje to i nie pozwoli umieścić w swoim indeksie firmy która chciałaby się tam wyświetlać ale np. we wszystkich miastach Polski a siedzibę/biuro ma tylko w Katowicach
M.in. dlatego że to całkowicie darmowa forma reklamy, wizytówkę w Google stworzysz samodzielnie, możesz ją samodzielnie zweryfikować za pomocą telefonu na który zadzwoni Google i poda ci kod pin który będziesz musiał wpisać na stronie aby swoją wizytówkę aktywować. Gdybyś chciał jednak zlecić komuś tę pracę to zapłacisz sa to kilkaset zł.
Nie wiedzieć czemu określane mianem „darmowych wyników wyszukiwania” lub „darmowej formy reklamy w Google” – niestety, na tym Świecie nie ma nic za darmo, nawet gdybyś chciał się tego nauczyć musisz na to poświęcić mnóstwo czasu i pieniędzy ponieważ pozycjonowanie to nie jest recepta na sernik gdzie niewiele może się wydarzyć po drodze zakładając że pilnujesz tego co napisano w przepisie. Tutaj są jeszcze większe ilości interakcji ogromu czynników przy których stopień trudności obsługi Google Ads blednie.
Wyniki organiczne są stare jak wyszukiwarka Google, pozycjonowanie czego by o nim nie pisały agencje iteraktywne czy samo google to jedna wielka manipulacja wynikami, no bo jak można określić działania które zmierzają do poprawienia widoczności swojej strony w Google i ściągnięcie na niej ruchu ?
Musisz jakoś przekonać Google do tego aby zechciało pokazać twoją stronę www na 1 stronie wyników wyszukiwania a najchętniej na 1 pozycji, nie zrobisz tego po prostu uruchamiając stronę internetową bo gdyby to było aż tak proste każdy byłby w TOP10 a miejsc tam jest tylko 10 natomiast chętnych są niezliczone ilości. Dlatego pozycjonowanie to zespół wielu działań które mają skłonić Google do tego aby to twoja strona została wyróżniona na tle konkurencji.
Jakie to działania ?
Ideałem byłoby stworzenie bloga, trzeba już o tym pomyśleć na etapie budowy strony internetowej aby zawierała ona taką funkcjonalność, bez treści na stronie które będziesz stale rozbudowywał możesz zapomnieć o pozyskaniu jakiegokolwiek ruchu organicznego z wyszukiwarki (za darmo). Warunek jest jeden, teksty które będziesz tworzył muszą byc wysokiej jakości, muszą rozwiązywać jakieś problemy, dawać wartość dodaną twojemu czytelnikowi i muszą być 100% unikalne, wiele osób idzie na łatwiznę tworząc treści z różnych źródeł przklejając akapity ,to tak nie działa, tekst musi byc 100% unikalny pisany z głowy tu i teraz przez ciebie, w przeciwnym razie Googel zaciągnie hamulec ręczny na jakiekolwiek wyniki traktując twoją stronę jako DUPLICATE CONTENT -czyli treści które nie wnoszą nic nowego do tematu.
Ważne jest także aby te treści publikować cyklicznie po to aby pobudzać bota Google do częstszych odwiedzin twojej strony, warto linkować z takich treści starsze artykuły, ze starszych te nowsze ,jest mnóstwo technik linkowania wewnętrznego o których napiszę w innym artykule.
Link building czyli budowanie oplotu linków zewnętrznych naszej witryny to niezmiennie najważniejszy czynnik bez którego nie możesz liczyć na jakikolwiek sensowny ruch z Google z wyników organicznych, pierwszym krokiem jest rozbudowa treści w obrębie własnej witryny drugim link building, żaden z tych elementów nie może istnieć samodzielnie bo to po prostu nie zadziała, muszą być realizowane równolegle.
Jak możesz zdobywać wartościowe linki do swojej strony które będą pracowały na jej reputację a także zwiększający się ruch z wyszukiwarki Google ?
Zaletą takiej strategii jest to że np. takie artykuły eksperckie publikowane w wysokiej jakości portalach będą także agregowały ruch bezpośrednio czyli będziesz miał także ruch z nich samych, dlatego warto pisać w sposób merytoryczny bo człowiek który to czyta najprawdopodobniej zainteresuje się linkiem do twojej strony a taka osoba może się zamienić w płacącego klienta.
Sky is the limit, tak jak w przypadku Google Ads nie ma limitu, zakładając że chciałbyś to robić samodzielnie możesz przeznaczac na to wyłącznie własny czas szukajc dobrych miejscówek które pozwolą ci umieścić napisany przez siebie artykuł za darmo, niestety większość tego typu miejsc za darmo tego nie zrobi, koszty wahają się na ogół w granicach od kilkudziesięciu do kilkuset zł za publikacje 1 artykułu.
Gdybyś chciał cały proces pozycjonowania strony w wyszukiwarce Google zlecić agencji SEO – musisz liczyć się z kosztami nie niższymi niż 1000 zł netto/miesięcznie – górna granica praktycznie nie istnieje wszystko zależy od tego jak szeroko ma być zakrojona kampania.
Jeśli jesteś zainteresowany darmową reklamą swojego biznesu w internecie, możesz zasubskrybować nasz newsletter, aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach tego typu na naszym blogu.
Jeśli potrzebujesz pomocy czy to związanej z budową samej strony internetowej czy to jej reklamą /pozycjonowaniem w Google skontaktuj się z nami korzystając z poniższego formularza kontaktowego – rozmowa nic nie kosztuje.
Być może zainteresują cię także: