Dodawanie opinii google
16 listopada 2023Content co to znaczy ?
16 listopada 2023Odkryj Potencjał Biznesowy: Przewodnik po Analizie SWOT dla Twojej Firmy
Chcesz osiągnąć mniejsze lub większe cele biznesowe? A może potrzebujesz rozeznać się w sytuacji swojej firmy, by na przykład zoptymalizować pewne procesy albo przekonać się, czy opłaca się wprowadzić dane rozwiązanie, czy lepiej skupić się na czymś innym? Przeprowadź analizę SWOT. Wyjaśniamy, co się kryje pod tym pojęciem oraz jak dokładnie się zabrać się za SWOT. Wykorzystaj jej potencjał, bo możesz się wiele dowiedzieć. Sprawdź!
Co to jest analiza SWOT?
Analiza SWOT to skrót od słów Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats, co w języku polskim oznacza – mocne strony, słabe strony, szanse oraz zagrożenia. Jej pomysłodawcą w latach 60. XX wieku był Albert S. Humphrey. SWOT to na tyle uniwersalne narzędzie, że kilka dekad później dalej chętnie korzystają z niego przedsiębiorcy – i to z najróżniejszych branż.
A na czym dokładnie polega SWOT? To szczegółowa analiza, która skupia się na zidentyfikowaniu mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń. Pod uwagę można wziąć albo całą firmę, albo wybrany dział lub też wybrany projekt, strategię marketingową czy biznesową, a nawet wybranego pracownika (jego potencjału) czy wręcz samego siebie.
SWOT pozwala określić aktualną pozycję na rynku, zaplanować działania na przyszłość, a także dostrzec obszary wymagające poprawy i usprawnić procesy – wszystko po to, by odnieść sukces oraz zrealizować zakładane cele. Przewagą SWOT nad analizą konkurencji jest to, że badane są tutaj nie tylko czynniki zewnętrzne, ale również wewnętrzne.
Jak przeprowadzić analizę SWOT?
Skoro wiesz już, czym jest analiza SWOT, to teraz czas rozebrać ją na czynniki pierwsze i wyjaśnić, jak krok po kroku się za nią zabrać. Przygotuj sobie schemat podobny jak na infografice wyżej. Wówczas wszystkie informacje będą przejrzyście przedstawione i łatwo wyciągniesz z nich wnioski.
Identyfikacja mocnych stron
Pierwszym krokiem w analizie SWOT firmy jest odpowiedzenie sobie na pytanie, jakie są wasze mocne strony, w czym jesteście dobrzy, czym się wyróżniacie, jakie są wasze unikalne kwalifikacje, co jest waszą przewagą nad konkurencją, czy dysponujecie sporym budżetem, a może macie świetną lokalizację. Zbierzcie wszystkie zasoby i umiejętności, jakimi dysponujecie i które pozwalają budować stabilną pozycję na rynku.
Zidentyfikowanie mocnych stron firmy pomaga zrozumieć, które aspekty działają świetnie i odkryć, w jaki sposób można wykorzystać je w innych obszarach, zwłaszcza w tych, które nie do końca dobrze sobie radzą.
SWOT Analiza: Klucz do Skutecznego Zarządzania Biznesem
Rozpoznanie słabych stron
Mocne strony to jedno, ale niezbędne jest również zbadanie słabych stron. Nie bez powodu polecamy zająć się nimi w drugiej kolejności – sukcesy są dobrym punktem odniesienia. Słabe strony to wszystkie czynniki wewnętrzne, które wpływają negatywnie na firmę, które nie dają możliwości rozwoju.
Zaliczamy do nich na przykład niedostateczne kompetencje pracowników, zbyt mało pracowników, brak doświadczenia w prowadzeniu firmy, zła organizacja pracy czy za mały budżet.
Znajomość słabych stron pomaga sprawdzić, które aspekty trzeba poprawić, by zwiększyć wydajność i mieć perspektywy na przyszłość.
Zidentyfikowanie szans
Teraz przechodzimy ponownie na lewą stronę diagramu, czyli do szans. Co zatem traktujemy jako szansę? Wszystkie zjawiska w otoczeniu firmy, branży, które mogą wpłynąć pozytywnie na jej funkcjonowanie, na rozwój oraz na osiągnięcie lepszej pozycji konkurencyjnej.
To na przykład sprzyjające zmiany w przepisach, pojawienie się nowej grupy klientów, dostęp do zasobów niedostępnych dla konkurencji, rozwój branży na rynku, wyjątkowy pomysł na kampanię marketingową.
Warto skupić się przede wszystkim na tym, by w jak najlepszy sposób wykorzystać pojawiające się szanse, by jak najwięcej z nich wycisnąć.
Ocena zagrożeń
Ostatnim zaś elementem, który zamyka analizę SWOT są zagrożenia, a mówiąc dokładniej – czynniki zewnętrzne, niezależne od firmy, które mogą skutkować negatywnymi zmianami, problemami, z którymi będzie się trzeba zmierzyć.
W kategorii zagrożeń znajdują się między innymi wszelkie kryzysy, pandemia, niekorzystne zmiany w prawie, odchodzący pracownicy z wysokimi kwalifikacjami, duża konkurencja, obecność monopolisty w danej branży czy mały popyt na dany produkt i zmiana trendów.