linkowanie wewnętrzne
Może od razu posłużę się przykładem jak powinno wyglądać linkowanie wewnętrzne w poniższym akapicie.
Są dwa sposoby pozyskiwania linków na stronie ,poprzez linkowanie wewnętrzne oraz linkowanie zewnętrzne , w tym artykule skoncentrujemy się na tym pierwszym gdyż jest ono częścią techniki pozycjonowania on-page czyli optymalizacji strony, treści tej strony po to aby potęgować efekty działań off-page czyli linkowania zewnętrznego.
Generalnie w dużym skrócie linkowanie wewnętrzne to umieszczanie w tekście odnośników do innych podstron naszego serwisu, ale nie może to być robione w sposób chaotyczny, zawsze musisz mieć w tyle głowy użyteczność, czyli poprawę nawigacji, pomoc czytelnikowi który trafił na Twój artykuł.
Linki wewnętrzne są ważnączęścią SEO z trzech głównych powodów:
Użycie linków wewnętrznych może pokazać, że strona A jest połączona ze stroną B. Pomaga to Google zrozumieć kontekst strony i wzajemne powiązania różnych stron.
Silna struktura linków wewnętrznych pomaga również wyszukiwarkom znaleźć i zaindeksować strony w Twojej witrynie.
Linki wewnętrzne pomagają przenieść autorytet (lub PageRank) na inne strony w Twojej witrynie. Page Rank system oceny używany przez Google do mierzenia wartości serwisu, choć ostatnimi laty nie jest już jawnie pokazywany to Google nadal prowadzi ten ranking którego fundamentem niezmiennie jest jakość stron z których linkujemy swoją witrynę.
Linki wewnętrzne poprawiają również wrażenia użytkownika (UX) dotyczące obsługi Twojej witryny, ułatwiając odwiedzającym znajdowanie odpowiednich treści.
Załóżmy, że użytkownik odwiedza stronę twojego bloga z informacjami na temat budowy komputera.
Możesz dołączyć wewnętrzne hiperłącza do stron produktów powiązanych części do komputera np. w swoim sklepie internetowym.
Celem jest zatrzymanie użytkownika w Twojej witrynie, aby mógł podjąć niezbędne działania, takie jak choćby dokonanie zakupu, wypełnienie formularza .
Wyświetlanie odpowiednichi przydatnych treści użytkownikom na odpowiednich stronach to świetny sposób na osiągnięcie tego celu.
Poza tym im więcej czasu użytkownik spędza na twojej stronie tym silniejszy daje to sygnał Googlowi do tego że twoja strona przedstawia realną dla użytkowników wartość. Pamiętaj że to co dobre dla czytelników jest dobre dla Google, a to co jest dobre dla Google – jest wynagradzane w postaci bezpłatnego ruchu który Google kieruje do Twojej strony internetowej
Istnieje kilka rodzajów linków wewnętrznych, nawigacyjne, linki stopki, linki kontekstowe i linki boczne.
Linki nawigacyjne są najważniejszymi linkami wewnętrznymi, ponieważ są stale wyświetlane w menu głównym. Stanowią również główną strukturę nawigacyjną strony internetowej.
Łącza nawigacyjne często znajdują się w górnym menu lub na pasku bocznym i obejmują kategorie produktów, usługi lub główne tematy treści.
linki nawigacyjne
Często są one wdrażane w całej witrynie i służą przede wszystkim do pomocy użytkownikom w znalezieniu tego, czego szukają.
Linki w stopce są rodzajem linków nawigacyjnych. Pojawia się na każdej stronie Twojej witryny, ale na dole strony, a nie na górze.
linki stopki
Linki te powinny kierować do innych stron w serwisie, które użytkownicy mogą odwiedzać.
Typowe łącza w stopce to „Kontakt z nami”, „O nas”, „FAQ” , „Regulamin”, „Polityka prywatności” czy nawet linki do ciekawych artykułów na blogu.
linki sidebar
Najczęściej wykorzystywane na blogach są to głównie linki do innych artykułów, linki sidebara są też częśto wykorzystywane w sklepach internetowych wtedy w takim pasku bocznym najczęściej możemy znaleźć strukturę kategorii, linki do bestsellerów itp.
Przykład linkowania kontekstualnego pokazaliśmy już na samej górze tego artykułu , są one absolutnie najważniejszym czynnikiem jeśli chodzi o tzw. User Experience – czyli doświadczenia użytkownika, ktoś kto w tym akapicie zobaczy określenie „user experience” które jest hiperłączem tj. to najprawdopodobniej będzie chciał poszerzyć swoją wiedzię i dowiedzieć się czym ten „user experience” jest i kliknie w takiego linka. To jest modelowy przykład zastosowania kontekstualnego linkowania w sposób niezwykle naturalny, nie nahalny, gdzie użytkownik kierowany jest na poboczne powiązane z danym tekstem artykuły które poszerzą jego wiedzę z tego tematu.
Generalnie przy linkowaniu wewnętrznym tak jak podczas tworzenia treści na bloga powinna ci przyświecać jedna idea – maksymalna użyteczność dla twojego czytelnika, komfort jego nawigacji, nigdy nie twórz treści przeoptymalizowanych, pod wyszukiwarkę bo to wcześniej czy później się zemści ograniczeniem ruchu do twojej strony. Jeśli bedziesz publikował interesujące treści , będziesz w nich umieszczał hiperłącza w sposób naturalny do innych treści na swojej stronie /blogu możesz być pewien że doceni to zarówno twój czytelnik który szybciej niż myślisz może zamienić się w płacącego klienta, doceni to także Google które nagrodzi cię bezpłatnym ruchem do twojej strony.
Jeśli jesteś zainteresowany darmową reklamą swojego biznesu w internecie, możesz zasubskrybować nasz newsletter, aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach tego typu na naszym blogu.
Jeśli chciałbyś porozmawiać z kimś na temat linkowania wewnętrznego, a może budowy strony internetowej – skorzystaj z poniższego formularza kontaktowego, rozmowa nic nie kosztuje.