Grafika na stronę
24 października 2021Kreator logo firmy
24 października 2021Jak zarejestrować domenę
Czym jest domena, z racji wykonywanego zawodu (buduję strony internetowe i sklepy) często jestem o to pytany jak zarejestrować domenę gdy wspominam o konieczności jej rejestracji. Domena to jest nazwa pod którą w internecie będzie widoczna Twoja strona internetowa lub sklep np. www.twojanazwadomeny.pl , jest to przyjazny adres zrozumiały dla człowieka, łatwy do zapamiętania, gdyby nie możliwość rejestracji takich przyjaznych nazw, trzeba byłoby pamiętać ciąg cyfr rozdzielonych kropkami o konstrukcjach tj ta 94.152.57.37 – prawda że łatwiejsza w zapamiętaniu jest ta pierwsza konstrukcja ? (:
To jest właśnie „domena”
Jak zarejestrować domenę
Miejsc w których możesz zarejestrować domenę jest mnóstwo, jednym z największych globalnych registrarów domen jest firma Godaddy, w każdym kraju firm rejestrujących domeny jest przynajmniej kilka/kilkanaście ,łatwo je znaleźć wpisując w google hasła tj „rejestracja domen” „domeny” itp.
To gdzie zarejestrujesz domenę tak naprawdę nie ma dużego znaczenia, duże znaczenie ma natomiast to jak to zrobisz ponieważ na etapie realizacji zamówienia może na Ciebie czekać kilka pułapek które mogą być bardzo kosztowne w dłuższej perspektywie.
Jeśli nie chcesz czytać dalszej części tylko przejść od razu do meritum nagrałem jakiś czas temu prosty poradnik czego NIE ROBIĆ podczas rejestracji domeny.
Możesz go obejrzeć tutaj, jedna zmiana w stosunku do poniższego filmu, w zasadzie dwie bo ten film to był wstęp do kursu jak uruchomić sklep internetowy, oczywiście to nie ma znaczenia czy planujesz kupić domenę pod stronę internetową czy sklep, film jest jak najbardziej aktualny.
Druga sprawa, nie polecam już korzystania z home.pl ani do zakupu domen ani hostingow bo ich ceny oszalały a support pozostawia coraz więcej do życzenia, jeśli chcesz kupić domenę i hosting tanio ale żeby to „tanio” nie przełożyło się na niższą jakość polecam Ci hostingi z których sam korzystam – CYBERFOLKS mają naprawdę dobre ceny, nie skasują cię extra tj home.pl za certyfikat SSL bo tam jest on za darmo i nazywa sie Lets Encrypt (jeśli wybierzesz ich hosting) – jedna uwaga, warto wybrać hosting który ma funkcjonalność REDIS, to ten droższy z pakietu pod WordPressa, ale to nie ma znaczenia, REDIS bardzo przyspiesza dzialanie stron internetowych i sklepów jeśli zastosuje się tam jeden z profili w pluginie LiteSpeedCache, sprawdź jaki wynik w Page Speed Insight osiąga moja strona (: hosting nie dość że tańszy niż w HOme to jeszcze znacznie szybszy i nieporówywalnie lepszy support – jeśli chcesz się dowiedzieć czegoś wiecej na temat tego jak dobrać hosting pod strone czy sklep na dole tego artykulu masz formularz kontaktowy , napisz do mnie, podpowiem Ci niezobowiązująco co wybrać pod swoje potrzeby.
Nie mniej jednak pomimo jego obejrzenia zachęcam Cię do przeczytania potem tego artykułu do końca ponieważ jest on wzbogacony o kilka dość istotnych kwestii.
ROZSZERZENIE DOMENY
Na co dzień otrzymuję mnóstwo pytań o to jakich rozszerzeń domeny powinno się używać, jaką nazwę wybrać itd.
To jakiego rozszerzenia ma jedynie znaczenie wizerunkowe, no, głównie wizerunkowe ponieważ ma też inne które może narazić Cię na niepotrzebne bardzo wygórowane koszty ale o tym w dalszej części artykułu. O co chodzi z tym wizerunkiem ?
Załóżmy że mieszkasz w Holandii i Twoim rynkiem docelowym będzie rynek holenderski, np. będziesz świadczył jakieś usługi dla rdzennych Holendrów, jakie implikacje ma wybór rozszerzenia domeny ?
Rozszerzeniem narodowym dla Holandii jest .nl od skrótu nazwy kraju, załóżmy że Twój potencjalny klient czyta jakiś artykuł na blogu czy forum dyskusyjnym w którym ktoś podaje link do Twojej strony ale Twoja strona ma np. rozszerzenie .pl – niby nic a jednak jest to drobny szczegół który może zapalić czerwoną lampkę w głowie Holendra widzącego link do „polskiej strony” – jeszcze przed jej otwarciem (a ona przecież będzie miała całą ofertę w języku holenderskim), już na starcie możesz stracić jakąś część ruchu potencjalnych klientów którzy wiedzą doskonale co oznacza w domenie końcówka PL – że jest to domena powszechnie wykorzystywana na polskim rynku i że taki link z pewnością prowadzi do jakiejś polskojęzycznej strony z której „ja nic nie zrozumiem” …..
Już na starcie ktoś może skreślić Twoją ofertę nie widząc jeszcze zawartości Twojej strony internetowej.
Niby szczegół ale ma przełożenie na decyzje/wybory niektórych osób które myślą schematami.
W Twoim przypadku ,zakładając że mieszkasz w Holandii i tam prowadzisz firmę naturalnym wyborem rozszerzenia domeny powinna być końcówka .nl (jak Netherlands) , zwiększasz szansę na pozyskanie takiego klienta który myśli schematami i analizuje zanim jeszcze zobaczy treść strony.
NAZWA DOMENY
Dawno temu nazwa domeny miała ogromne znaczenie dla Google, no w zasadzie to nie dla google a bardziej dla właściciela domeny, dlaczego ….
Dziś nie ma znaczenia pod jaką nazwą będzie pracowała strona internetowa cena domen rozpoczyna się już od kilkunastu zł w pierwszym roku, po pierwszym roku są to kwoty od ok 60 do nawet kilkuset zł.
Czy znajomy jest Ci taki termin jak POZYCJONOWANIE ?
Pozycjonowanie to wpływanie na pozycje w rankingu Google jakie osiąga Twoja strona internetowa na słowa kluczowe wpisywane w Google przez Twoich potencjalnych klientów. Załóżmy że świadczysz usługi zw z hydrauliką w Amsterdamie, Twój potencjalny klient będzie w Google wpisywał takie hasła jak „loodgieter amsterdam” itp, wszelkie jej kombinacje z nazwami dzielnic włącznie.
Te wszystkie frazy generują ruch, im wyżej Twoja strona internetowa jest w rankingu Google.nl na te hasła tym większy ruch otrzymujesz z Google.
To nie zmieniło się do dziś ….
Niestety zmieniło się coś innego i to Ci się nie spodoba, do pewnego czasu rejestracja nazwy domeny która zawierała najbardziej lukratywne frazy ,czyli takie które były najczęściej wpisywane w Google – dawały szansę na łatwe wypozycjonowanie czyli osiągnięcie w relatywnie krótkim czasie ,relatywnie niskim nakładem kosztów i czasu wysokich pozycji na 1 stronie wyników Google. Google preferowało domeny które zawierały w sobie słowo kluczowe i dla takiej frazy dawały wyższe pozycje niż dla innych nawet nie rzadko lepiej linkowanych domen ….
Niestety z biegiem lat Google tak unowocześniło swój algorytm że nazwa domeny nie ma dziś już praktycznie żadnego znaczenia i wpływu na pozycje na frazę która się znajduje w nazwie domeny …
Dziś oceniane są głównie treści na stronie o raz jakość prowadzących do niej linków z zewnętrznych serwisów.
Reasumując, jaką nazwę powinieneś wybrać dla swojej domeny ?
Na dzień dzisiejszy najbardziej racjonalnym wyborem jest nazwa jak najkrótsza , łatwa do zapamiętania. Zresztą nazwy które zawierają w sobie te najbardziej atrakcyjne słowa kluczowe zw. z usługą którą oferujesz np. są już dawno porezerwowane i choćbyś stanął na głowie nie odkupisz takiej domeny za rozsądne pieniądze – zresztą nie warto – no chyba że domena jest dobrze wypozycjonowana i generuje duży mocno stargetowany ruch – ale powiedzmy sobie wprost – kto chciałby sprzedać kurę znoszącą złote jajka ….
Zakładając że mieszkasz w Holandii i świadczysz usługi dla rdzennych Holendrów (spotykam się z przypadkami większego wyspecjalizowania, niektórzy świadczą usługi wyłącznie dla polonii – nie jest to rzadki przypadek) naturalnym wyborem jeśli chodzi o rozszerzenie domeny będzie końcówka .nl oraz z holenderska brzmiąca nazwa. Może to być nazwa Twojej firmy (jeśli krótka) , może to być jakaś fraza zw. z usługą i np. dopiskiem „24” itp.
Zakładając że jesteś hydraulikiem świadczącym usługi wyłącznie na terenie Amsterdamu ja bym szukał nazw tj te:
- „loodgieteramsterdam.nl” – nie miejmy złudzeń – ta napewno będzie zajęta
- „loodgieteramsterdam24.nl”
- „loodgieter-amsterdam24.nl”
itd itd.
Strona na której będziesz szukał wolnych do zarejestrowania nazw będzie Ci podpowiadać wolne kombinacje nazw które możesz zarejestrować ale czy te „podpowiedzi” zawsze są dobrym wyborem ….. polemizowałbym
PUŁAPKI PODCZAS REJESTRACJI DOMENY
Załóżmy że chcesz zarejestrować domenę o nazwie „loodgieteramsterdam.nl” która na 100% będzie już zajęta ….
System registrara (firmy rejestrującej domeny) podrzuci Ci kilka czasami kilkanaście propozycji różnych kombinacji tej nazwy ale najczęściej są to inne rozszerzenia domeny.
Spójrz na ten przykład to akurat przykład w którym szukałem wolnej nazwy o rozszerzeniu .pl

prawda że „fajna cena” ???? tylko 1,23 zł …..
Ba, jakie „fajne” dodatkowe rozszerzenia zaproponowano poniżej …..
Nie do końca niestety …..
O ile domena która jest na tym przykładzie w pasku wyszukiwarki, domena o rozszerzeniu .pl w pierwszym roku kosztowałaby mnie ok 100 zł/rocznie – po pierwszym roku, no to gdybym zdecydował się na tę okazyjną „promocję” registrara na pozostałe 3 domeny to po roku musiałbym zapłacić za nie ok 400 zł !!!!!
Sama domena o ciekawie brzmiącym rozszerzeniu „online” po pierwszym roku kosztowałaby mnie w odnowieniu 184 zł !!!!!
Zwracaj baczną uwagę na ceny podane małym drukiem ponieważ dotyczą one „oszczędności” w pierwszym „promocyjnym” roku i pokazują ile będziesz zmuszony zapłacić po pierwszym roku za daną domenę lub o zgrozo „pakiecik” domen.
PUŁAPKA NR 1: REJESTRACJA KILKU DOMEN O TEJ SAMEJ NAZWIE W „PAKIECIE”
Jak widzisz na załączonym powyżej obrazku, system registrara zaproponował Ci wolną do zarejestrowania domenę o „przyjaznym” rozszerzeniu „online” ale nie tylko – kusi Cię dodatkowymi rozszerzeniami które są Ci wprost „NIEZBĘDNE” …
Zadaj sobie w tym momencie jedno ważne pytanie, no w zasadzie to kilka
- czy zamierzasz w najbliższym czasie przekształcenie swojej małej firmy w międzynarodową korporację obracającą miliardami Euro ?
- a może zamierzasz uruchomić na każdej z tych domeny inną stronę/sklep internetowy oferujący coś innego ?
No właśnie …
Rejestracja wszystkich możliwych rozszerzeń domen ma niewielki sens, no , może dla firm tj Facebook czy Google, Amazon – kwestia prestiżowa, no bo jak by to wyglądało gdyby np. pod nazwą domeny facebook.site wyświetlała się zawartość związana np. z hazardem ….. przecież to zburzyłoby wizerunek tej firmy , nieprawdaż (((:
Nie ma jakiegokolwiek sensu rejestracji o rozszerzeniach innych niż to którego potrzebujesz. Naturalnym wyborem jeśli główna domena narodowa jest już zajęta jest szukanie kombinacji nazw które są wolne, jeśli i tu się temat wyczerpał, szukamy np rozszerzeń tj .eu .net .com – ponieważ te domeny są relatywnie niedrogie w odnowieniu, każda z nich kosztuje po ok 60 zł/rocznie ,jeśli uda Ci się znaleźć interesującą Cię nazwę domeny w jednym z tych rozszerzeń – sugeruje zakończenie na tym procesu zakupowego, kupowanie dodatkowych rozszerzeń nie ma najmniejszego sensu.
Spotykam często w swojej pracy sytuacje „zastaną” w której po zalogowaniu się do panelu domeny na której mam budować sklep lub stronę internetową widzę 5 takich samych nazw z różnymi rozszerzeniami i o zgrozo 4 mają włączone przekierowania 301 na 1 domenę ….
PO CO ?
Nie ma to jakiegokolwiek racjonalnego uzasadnienia.
Podsumowując
Najlepszym wyborem podczas rejestracji domeny jest
- próba znalezienia jak najkrótszej nazwy do rozszerzenia domeny które Cię interesuje
- ograniczenie swojego wyboru do tej jednej konkretnej domeny
- poruszanie się po domenach najwyższego rzędu tj rozszerzenie główne danego kraju tj .nl , .pl , .de, .fr itp. lub ew. jeśli nie możesz znaleźć interesującej Cię nazwy w rozszerzeniu narodowym próba rejestracji rozszerzeń tj .com , .net , .eu lub ewentualnie innych rozszerzeń najwyższego rzędu ale po ówczesnym sprawdzeniu ile dane rozszerzenie kosztuje przy odnowieniu po pierwszym roku
PUŁAPKA NR 2: OCHRONA DOMENY/PRIVACY PROTECTION
Kosztuje niewiele, fajnie brzmi- tylko po co ???? Z pozoru brzmi groźnie – jeśli tego nie wybiorę – moje bezpieczeństwo „będzie zagrożone” ….
O co tu chodzi … ta opcja pozwala na ukrycie Twoich danych osobowych, gdybyś planował np. jakąś działalność której mógłbyś się wstydzić, nie do końca etyczną itd. no to gdyby ktoś chciał zweryfikować poprzez tzw rejestry WHOIS kto jest właścicielem danej domeny – to byłoby to niemożliwe, do tego jest PRIVACY PROTECTION/OCHRONA PRYWATNOŚCI.
Ale kto rejestrujący domenę firmową prowadzący legalną działalność ,ktoś komu zależy na świadczeniu np. usług miałby potrzebę ukrywania swoich danych firmowych w rekordach WHOIS ???
Kompletnie moim zdaniem bezużyteczna opcja przy normalnym wykorzystywaniu domeny/strony
PUŁAPKA NR 3: HOSTING W PROMOCJI ZA 10,20,30,50 zł
Podczas rejestracji domeny niektóre firmy dorzucają z automatu do koszyka tzw HOSTING.
Czym jest HOSTING ?
Hosting to jest wydzielona część fizycznego serwera na której będą umieszczone pliki oraz baza danych Twojej strony internetowej lub sklepu, jest to coś niezbędnego do tego aby strona czy sklep działały. Pamiętaj że DOMENA to jest tylko prawo do wykorzystywania określonej nazwy w internecie, natomiast HOSTING to jest tzw „serwer” czyli coś co sprawia że Twoja strona się wyświetla i serwuje treści użytkownikom.
Niekiedy bywa tak że jedna firma dorzuci Ci hosting w pakiecie który w pierwszym roku będzie Cię kosztował 20 zł ale po pierwszym roku już blisko 700 zł czy nawet tysiąc …. też są takie „promocje”, pytanie jest takie jaki jest sens płacić za hosting 700 zł rocznie jeśli będziesz miał stronę internetową która ma kilka podstron ???
Hosting to jest temat rzeka, poruszany na dziesiątkach for dyskusyjnych , zdecydowanie na kolejny artykuł który pojawi się na tym blogu z pewnością, nie mniej jednak nadmienię tu tylko że nie warto inwestować w hosting współdzielony więcej niż 300-400 zł rocznie (po pierwszym roku) ponieważ każda kolejna wyższa opcja do pewnego pułapu to też będzie hosting współdzielony na ogół z nieco większą przestrzenią na dane i nic poza tym – tylko jeśli Twoja strona internetowa będzie zajmowała na takim hostingu maks 100-200 no może 300 czy 400 MB to jakim sensem jest kupowanie hostingu który ma 50,60 czy 100GB pojemności ????
Hosting współdzielony nie da Ci większej prędkości , nie da Ci nic co byłoby warte płacenia w takim przypadku tych dodatkowych pieniędzy.
Różnicę stanową dopiero rozwiązania VPS, czy dedykowane ale to jest temat na odrębny artykuł. Jeśli dopiero rozpoczynasz swoją aktywność internetową i nie planujesz gigantycznego portalu na którym treści będą przyrastały w tempie 500 artykułów na tydzień, opatrzonych zdjęciami, czy sklepu internetowego w którym umieścisz od razu 5, 10 czy 20 tysięcy produktów – to najtańszy hosting współdzielony na początek w zupełności wystarczy
Zachęcam Cię do przeczytania mojego kolejnego artykułu na temat hostingów ponieważ jest o czym mówić i warto dobrze wybrać ponieważ hostingów w tym kraju jest zatrzęsienie, duża ich część to tylko pośrednicy którzy upychają na swoich kontach resellerskich irracjonalne ilości klientów przez co spada wydajność każdej z tych stron więc warto tematowi przyjrzeć się dokładniej przed podjęciem decyzji o wyborze miejsca w na którym umieścisz pliki swojej strony lub sklepu internetowego
PUŁAPKA NR 4: SKLEP INTERNETOWY/ lub KREATOR STRONY INTERNETOWEJ W PAKIECIE „ZA DARMO” LUB ZA SYMBOLICZNĄ ZŁOTÓWKĘ….
Prawda że super sprawa ? (:
Nie do końca, firmy hostingowe mają świadomość owczego pędu ku „gratisom” i wychodzą temu naprzeciw, można sobie założyć „sklep internetowy” podczas rejestracji domeny i hostingu i od razu „rozpocząć sprzedaż”, niestety rzeczywistość nie wygląda już tak różowo.
Gotowe rozwiązania oferowane przez firmy hostingowe czy tak popularne ostatnio inne platformy SaaS nie zaoferują Ci nigdy takiej jakości ale przede wszystkim elastyczności jak rozwiązanie na własność, nie ma po prostu takiej możliwości ,dlaczego ?
Ponieważ firmy te mają jedno przygotowane rozwiązanie dla wszystkich, no może zaoferują Ci do wyboru kilkanaście niemal identycznie wyglądających szablonów które wyglądają jak żywcem wyjęte z lat 90tych poprzedniego wieku.
Nie to jest jednak najgorsze, najgorsze jest to że firmy te wciągają klientów w bardzo kosztowną zabawę która jest drogą bez wyjścia , no może bez „bezbolesnego wyjścia”. Prawda jest taka że to że możesz korzystać z rozwiązania za symboliczną złotówkę przez określoną ilość czasu jest spowodowane tym że firmy takie zarabiają na efekcie skali, oczywistym jest że większy biznes robi się na 10 000 klientów którzy zapłacą od razu te 50-100 zł/miesięcznie w pierwszym roku niż na 50 klientach dla których zbudowałoby się sklep za 3,4 czy 5 tysięcy zł (na własność) ,każdy woli na początku wydać mniej niż więcej tym bardziej że oferta jest od dużej rozpoznawalnej firmy więc musi to być „strzał w dziesiątkę” …. , ale co się dzieje kiedy chcesz np. do swojego sklepu dodać więcej niż jedną wersję językową albo jakąś dodatkową integrację z hurtownią której nie ma na liście hurtowni współpracujących z firmą która sprzedała Ci sklep (lub chciałbyś doinstalować moduł który umożliwi Ci zintegrowanie dowolnej hurtowni Świata), albo gdy chcesz zmienić szatę graficzną swojego sklepu, lub dodać newsletter do systemu ,czy innego modułu poszerzającego możliwości Twojego sklepu którego akurat nie ma na liście rozszerzeń Twojego rozwiązania abonanmentowego ?
Takie przykłady mógłbym mnożyć godzinami …..
W takich przypadkach okazuje się że nie ma takiej możliwości bo są to rozwiązania zamknięte, nie możesz w żaden sposób integrować w funkcjonalność która wykracza poza zestaw możliwości które oferuje dana firma
Mało tego, nawet jeśli firma ta ma taką funkcjonalność w ofercie a nie oferuje jej w Twoim pakiecie to będziesz musiał zapłacić wyższy abonament aby uzyskać dostęp do niej. Miewam klientów którzy dali się wplątać w tego typu „okazje” i finałem ich frustracji było zerwanie współpracy z taką firmą i pozostawienie jej wszystkich wpłaconych w abonamencie do tej pory pieniędzy bez możliwości ich odzyskania ….. są to nierzadko bardzo duże kwoty
Jeden przykład sklep o dość prymitywnej konstrukcji oraz szacie wizualnej w dużej firmie hostingowej , polskiej której nazwy tu z oczywistych względów nie przytoczę (możesz to sprawdzić szukając ofert w Google i składając zapytania ile dany sklep kosztuje w tzw odnowieniu po roku), klientka która rok temu zapłaciła łącznie w pierwszym roku ok 400 zł abonamentu po kolejnym roku dostała propozycje na poziomie ponad 1000 zł za kolejny rok, przy czym ten sklep nie powalał jeśli chodzi o funkcjonalność a tym bardziej szatę graficzną, no mógł powalić ale raczej ze śmiechu że takie rozwiązania są oferowane w tak irracjonalnych cenach i to w abonamencie ….
Sklep w pakiecie w takiej firmie to droga do nikąd. Co roku będziesz płacił tysiące zł, będziesz miał limity liczby produktów których zwiększenie będzie Cię kosztowało dodatkowe zwyżki w abonamencie, nie będziesz mógł decydować w jakim kierunku poszerzać funkcjonalność swojego sklepu czy strony i co najgorsze wszystkie wpłacone w postaci abonamentu pieniądze nie dają ci jakiegokowiek prawa własności do tego rozwiązania. W momencie rezygnacji tracisz wszystko.
To dotyczy także stron internetowych tzw wizytówek, możesz w prosty sposób utworzyć sobie dość prymitywnie wyglądającą „Stronę” w jakimś małym abonamencie ale powiedzmy sobie szczerze Twój potencjalny klient patrzący na taką stronę z pewnością nie wyda swoich pieniędzy w firmie która pokazuje coś co wygląda nieprofesjonalnie, nie budzi zaufania. Tego typu kreatory są wystarczające dla osób które zajmują się czymś hobbystycznie ale nie dla ludzi którzy chcą robić biznes przez medium tj Internet.
Zanim podejmiesz pochopną decyzję o pozostawieniu w kosztyku tej „przekorzystnej oferty” ostudź głowę i rozejrzyj się dokoła czy naprawdę nie warto zainteresować się rozwiązaniem na własność które przy odrobinie samozapału zbudujesz sobie sam …. lub za relatywnie niewielkie pieniądze zlecisz budowę takiego sklepu freelancerowi, będziesz właścicielem swojego sklepu czy strony internetowej, będziesz mógł nim dowolnie dysponować, poszerzać jego funkcjonalność – ale tutaj sugeruje także dużą rozwagę ponieważ wśród rozwiązań „na własność” także bywa wiele pułapek które np. sprawią że zostaniesz uzależniony od serwisu takiego freelancera czy firmy ponieważ bywają oferty dość egzotycznych rozwiązań w których sam zbyt wiele nie zdziałasz.
PUŁAPKA NR 5: CERTYFIKAT SSL
Czym jest certyfikat SSL ?
Czy zetknąłeś się już z alertem Twojej przeglądarki podczas odwiedzania innych stron informującym Cię o tym że „strona jest niebezpieczna” ?
Jeśli nie to wcześniej czy później się z tym zetkniesz.
O co chodzi, chodzi o to że certyfikat SSL to jest coś co zapewnia szyfrowanie transmisji pomiędzy urządzeniem końcowym tj smartfon, komputer, tablet a serwerem czyli miejscem z którego serwowana jest zawartość sklepu internetowego lub strony internetowej, to szyfrowanie jest po to aby np. w czasie przekazywania danych osobowych za pośrednictwem formularza zamówienia czy też formularza kontaktowego ktoś niepowołany (np. hacker) nie był w stanie przechwycić danych które mówiąc kolokwialnie „idą czystym tekstem”.
Regulacje unijne i nie tylko (także coraz bardziej agresywne ataki na wszelkie instytucje, duże sklepy internetowe itp) narzuciły nam wszystkim konieczność stosowania pewnych zabezpieczeń miejsc w których przechowujemy dane osobowe co jest oczywiście czymś dobrym bo nikt nie lubi otrzymywać np. spamu, spam to jest efekt sprzedaży naszych danych osobowych które najczęściej są pierwotnie efektem ich kradzieży.
Certyfikat SSL ma te dane w jakiś sposób zabezpieczyć, oczywiście nie jest lekarstwem na wszystko bo na temat zabezpieczenia danych przechowywanych na stronie można by pisać godzinami, ale ten certyfikat to jest można powiedzieć taka pierwsza linia obrony ale też bardzo lukratywny interes dla firm hostingowych które zarabiają na tym krocie – ale czy musimy za to im płacić ?
OTÓŻ NIE MUSIMY
Na dzień pisanie tego artykułu jest na naszym rynku pewna firma (nie mała, oj nie mała….) która z uporem maniaka wciska nieświadomym klientom certyfikaty SSL w pierwszym roku dostępne za kilka zł, a przy odnowieniu za ponad 140 zł rocznie ….
Podczas gdy praktycznie cały Świat, w tym także coraz więcej polskich firm hostingowych m.in tj KEI i wiele innych oferują już coś co się nazywa „Let’s Encrypt” – to jest darmowa alternatywa dla komercyjnych certyfikatów SSL
Jaka jest różnica pomiędzy darmowym certyfikatem Lets Encrypt a jego komercyjną płatną odmianą ?
Różnica polega na poziomie odszkodowania jakiego można się domagać od firmy sprzedającej nam certyfikat w przypadku gdyby ktoś przechwycił nasze dane w trakcie transmisji pomiędzy klientem a serwerem i ktoś z tego tytułu wysunąłby nam jakieś roszczenia
Z tymi „gwarancjami” bywa bardzo różnie ,firmy które je wydają mają sztaby prawników i mnóstwo kruczków które mogą skutecznie uniemożliwić nam wyegzekwowanie odszkodowania za złamanie szyfru. Temat tego typu certyfikatów wart jest rozważenia przez duze i bardzo duże podmioty które obracają milionami rekordów danych osobowych niż w przypadku firm które otrzymują po kilka zapytań dziennie.
Firmy oferujące płatne certyfikaty usiłują wmówić wszystkim że Lets Encrypt nie działa ,lub działa średnio że są problemy z odnowieniami – powiem tak, korzystam z tych certyfikatów od dłuższego czasu, na dziesiątkach swoich domen rozsianych po serwerach na całym Świecie nigdy dotąd nie miałem problemów ani z ich wygenerowaniem które w odróźnieniu do certyfikatów płatnych jest niezwykle proste i ogranicza się do kilku kliknięć ani z ich odnawianiem. W przypadku płatnego certyfikatu ścieżka ich aktywacji jest troche bardziej skomplikowana i czasochłonna nie mówiąc o kosztach odnowienia.
Reasumując, jeśli nie zamierzasz w najbliższym czasie uruchomić serwisu na miarę Allegro itp. – szkoda pieniędzy, różnicę lepiej przeznaczyć na szybszy hosting.
Jeśli chcesz zarejestrować domenę i hosting bardzo tanio, ale zależy ci żeby to był dobry i szybki hosting z bardzo dobrym wsparciem technicznym i bezpłatnym certyfikatem SSL możesz to zrobić w jednej z najlepszych o ile nie najlepszej firmie na naszym rynku – CYBERFOLKS lub klikając na poniższym printscreenie
O certyfikatach SSL, hostingach oraz innych aspektach prowadzenia działalności w internecie, w tym reklamie – w kolejnych artykułach.
Jeśli jesteś zainteresowany darmową reklamą swojego biznesu w internecie, możesz zasubskrybować nasz newsletter, aby otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach tego typu na naszym blogu.
Mam nadzieję że ten artykuł Cię zainteresował, jeśli tak byłbym wdzięczny za napisanie słowa komentarza i ew. podzielenie się nim z innymi , być może pozwoli on komuś zaoszczędzić kilkaset zł rocznie zupełnie niepotrzebnych kosztów oraz ułatwi nieco cały proces i przyspieszy drogę do uruchomienia strony lub sklepu internetowego o których też szerzej będę na tym blogu pisał.
Masz pytania ?
Być może zainteresują cię także:
- Reklama Google Koszt
- Dlaczego strona internetowa jest ważna
- Dlaczego strony internetowe wolno się otwierają
- Strona internetowa w kilku językach
- Strona one page
- Jak zarejestrować domenę
- Pozycjonowanie strony internetowej
- Grafika na stronę internetową
- Strona internetowa za darmo
- Strona internetowa cena